2009. január 25., vasárnap

GŐZGOMBÓC

500 g liszt
250 ml tej
30 g élesztő
30 g vaj
2 evőkanál barnacukor
1 tojás
1 tojássárgája
A cukros, langyos tejben felfuttatom az élesztőt, összekeverem a liszttel, tojással, a végén belekeverem a megpuhult vajat és kb 1-1,5 órát hagyom kelni.
Enyhén lisztezett deszkán kinyújtom kb 1 cm vastagra, felvágom kilenc nagyjából egyenlő részre, a közepükbe szilvalekvárt teszek, gombóccá formálom (ha van időm, hagyom még a kész gombócokat is pihenni a deszkán, de ha nincs, az sem baj).
Beteszem a párolóedénybe, 10-15 perc alatt a gőzben megpárolom.(ha sós ételek mellé köretként csinálunk gőzgombocot, akkor azt barnalisztből szoktuk, ezt is próbáltuk abból, de ehhez jobb a fehér).
A tetejét darált mákkal megszórom.

A szósz:
0,5 l tej
1 vaníliarúd közepe
2 tojás sárgája
2 evőkanál cukor
1 evőkanál liszt
folyamatos kevergetés mellett felforralom, tálaláskor a gombócra öntöm.

FRISSÍTÉS! - a vegán változat....

A recept vegán verziója is működik. a tejet egyszerűen növényi tejjel helyettesítettük, a tojást kihagytuk a vaj növényi margarinra cserélhető.
A szósz: fél liter növényi tejhez (nálunk fele rizs, fele szója volt) kb 20-25 g kukoricakeményítőt, egy kávéskanál őrölt vaníliát és két csapott evőkanál barnacukrot tettünk.
(a keményítőt elkevertük hidegen a tej egy részéhez, majd a maradék tejhez öntöttük, kevergetve felforraltuk.

5 megjegyzés:

Kispiskóta írta...

Szuper! Egyik kedvenc ételem!

irisz írta...

Mióta megkóstoltuk nálatok azóta mindenkinek erről áradozunk.
Leírnád nekem a szósz vegán verzióját is?

köszi!

agnes írta...

frissítettem az eredetri recept végén, oda írtam le.
Bármikor szívesen látunk benneteket egy gőzgombóc-ebédre;)

Kriston Krisztina írta...

Ági, ha nincs ilyen gőzölőnk itthon, akkor miben főzzem a gombócokat?
egy lábas felett gondolom, de miben? lyukacsosnak kell lennie?
amúgy ez bambusz-gőzölő lenne?
vajon hol kapható?
köszönöm a receptet, nagyon szeretném kipróbálni!

agnes írta...

Szia Kriszta,
nekünk ez a bambustgőzölőn van:
http://www.terebess.hu/kereskedelem/gozolo.html de tudom, hogy láttam már olcsóbban is valahol. Mondjuk, szerintem megéri beszerezni, mert könnyen lehet benne újramelegíteni, stb. és persze párolva is sokkal jobb minden, mint főzve.

a wikipédián láttam http://hu.wikipedia.org/wiki/G%C5%91zgomb%C3%B3c, hogy lehet simán zárt edényben is tejen, vajon, én még nem próbáltam, de ha rákeresel a Dampfnudel szóra, akkor a képeknél egyértelműen látszik, hogy milyen gyönyörű úgy is a végeredmény!
Nálunk minden gyerek kedvence, remélem, nálatok is sikere lesz:)